Nagy László
A hibrid hajtású járművek áramtalanítása
A Magyarországon eladott hibrid járművek száma évente több százzal növekszik, így egyre
nagyobb az esélye annak, hogy közúton történ beavatkozások során találkozhatunk velük. A
cikk a hazánkban leginkább elterjedt három márka (Toyota, Honda, Lexus) járműire épül.
Miért Hibrid?
A tisztán elektromos meghajtású járművek fejlesztése még nem érte el azt a szintet, hogy
gazdaságos legyen a gyártása és értékesítése. Így a gyártók más megoldás felé fordultak. A
"villanyautó" valódi versenytársa ma, a meghajtás során többféle energiaforrásból táplálkozó,
benzin-elektromos Hibrid rendszer.
Ez a megoldás mára olyannyira kiforrottá vált, hogy a Hibrid járművek kínálata egyre bővül,
és az eladott példányszámuk évről évre növekszik. Jelentős eladási számot a Japán márkák
produkálnak, de megjelent több európai és amerikai gyártó prémium kategóriájában is ez az
opció.
A Hibrid járművek működési elve
A hibridautó meghajtásában legalább két, különböz elven működ erőforrás vesz részt. A ma
árusított modellek legtöbbjében egy belsőégésű motort kombinálnak elektromos motorral.
A meghajtás három fő részből áll:
1. benzinmotor,
2. a hajtómű (bolygóműves nyomatékosztó egység, állandó mágneses, váltakozó
áramú szinkronmotor és generátor)
3. Nikkel-metál Hidrid (NiMH) akkumulátor.
A benzinmotor a generátoron keresztül árammal látja el a villanymotort, szükség esetén
közvetlenül is hajthatja a járművet. A generátor termelte áram egy része egyenárammá
alakítva az akkumulátort tölti. Ebből adódóan különböző működési módozatok
lehetségesek:
Indulásnál, kis sebességnél, emelkedőn, amikor a belsőégésűmotor nem dolgozik
kellően magas hatásfokon, lekapcsol, és az elektromotor hajtja a járművet.
Normál haladásnál a benzinmotor a nyomatékosztó egységtől vezérelve a generátort
és a kerekeket egyaránt hajtja.
Maximális terhelésnél az akkumulátor is az elektromos motornak szállítja az energiát,
fokozva a teljesítményt.
Fékezéskor a jármű mozgási energiáját az elektromotor - generátorként működve -
szintén az akkumulátor töltésére használja.
Az elektromos hajtási rendszer
Inverter alakítja át az akkumulátorból érkező egyenáramot az elektromotor számára
váltakozó árammá, valamint a generátorból és az elektromotorból érkező váltakozó
áramot az akkumulátor töltésére alkalmas egyenárammá.
A NI-MH akkumulátorok - zárt modulokban - a csomagtérben, az ülés mögött vagy az
hátsó ülés alatt vannak elhelyezve és sorba kötött modulokból állnak. Ezek az
akkumulátorok, csak a Hibrid hajtási rendszert látják el árammal.
A jármű többi elektromos rendszerét (rádió, fényszórók, m szerek, stb.) a megszokott
módon 12V-os kiegészítő akkumulátor táplálja.
Az elektromos vezetékek a kocsi alján a padlólemez megerősítések alatt futnak, a
képzeletbeli kardánalagút menetirány szerinti bal oldalán egy nyúlvány mellett.
Működési feszültség márkánként és típusonként változik 100V - 300V
A nagyobb (életveszélyes) feszültség vezetékek jól láthatóan narancsszínűek
mindenhol (csomagtér, alváz és motortér).
A jármű azonosítása
A kárhelyszínen az első és legfontosabb, hogy egyáltalán felismerjük a Hibrid járművet. Ezt
külső és belső azonosító elemek alapján egyszerűen megtehetjük.
Kívülről a karosszériaelemek (küszöbök, csomagtér ajtó, stb.) több pontján a Hybrid
Synergy Drive vagy Hybrid, vagy esetleg h felirat olvasható.
Ez a legegyszerűbb azonosítási lehetőség, ezért itt kap igazán jelentőséget az, hogy a kárhely-
parancsnok valóban körbejárja, felderítse a helyszínt és a járműveket.
Belülről az utastérben a műszerfalon a Hibridekre jellemző, hibridrendszer visszajelző
„Charge” (töltés-feszültségmérő) műszert találhatunk. Sajnos több típusnál ezek a
műszerek digitális kijelzésűek, ezért csak feszültség alatt láthatók, így ez az
azonosítási mód, csak esetleges. Működésük alatt itt is az IMA (Integrated Motor
Assist) vagy a Hybrid Synergy Drive felirat látható.
A motortérben egyrészről narancssárga színű vezetékek, illetve a motorborító
műanyag fedélen a Hybrid, IMA vagy Synergy Drive felirat található.
A csomagtérben vagy hátsó ülés alatt elhelyezkedő Hibrid akkumulátor egység,
melyen a Danger High Voltage felirat figyelmeztet a nagyfeszültségre.
A jármű áramtalanítása
Soha ne gondoljuk, hogy a jármű hatástalanítva van, csak azért mert nem jár a
motor! Mindig vizsgáljuk meg a m szerfal kijelzéseit. Amennyiben a digitális
m szerek (Honda) vagy a READY jelzés (Toyota, Lexus) világít, mely a
sebességmérő óra közelében található, akkor a jármű bekapcsolt állapotban van.
Fontos, hogy a Toyota, Lexus járműveinél észrevegyük a m szerfalon megjelenő
READY jelzést, és megértsük annak jelentését. A világító jelzés arról tájékoztat, hogy
a gépkocsi beindított, üzemképes állapotban van, akkor is, ha a benzinmotor nem jár, a
motortér csendes. Amíg a jelzés világít, a benzinmotor bármikor beindulhat, a
jármű vezetőt l függetlenül az elektronika jóvoltából!
Az áramtalanítás gyakorlati lépései
1. Nyomjuk meg a POWER gombot a kormányoszlopnál (Toyota), vagy vegyük ki az
indítókulcsot (Honda) ezzel a lépéssel a járművet lekapcsolhatjuk, - ezzel kizárva a
váratlan beindulást - a teljes áramtalanításig.
2. A Toyota, Lexus Hibrid akkumulátor áramtalanítása a csomagtérnél vagy a hátsó
üléssor alatt lehetséges. A kárpit burkolatot kézzel lepattinthatjuk, majd a narancssárga
áramtalanító kart ki kell húzni. A H akkumulátorok, a limuzinokban a csomagtérben,
míg a terepjárókban (SUV) a hátsó üléssor alatt kaptak helyet.
A Honda Hibrid típusainál az akkumulátorok a csomagtér alján a pótkerék alatt vagy
a hátsó üléssor támlája mögött találhatók. Itt egy billen kapcsolót kell lekapcsolni.
Probléma, hogy a kapcsolók egy lemezburkolat alatt, nehezen hozzáférhet helyen
találhatók, melyet 2db 10-es csavar rögzít.
Tehát az áramtalanításhoz el bb ki kell üríteni a csomagteret vagy kiszerelni a hátsó
ülést és levenni a lemezburkolatot, hogy hozzá férjünk a csavarokhoz. Szerencsére a
csavarméret megegyezik a normál akkumulátornál használttal, így azonos
villáskulccsal megoldható lecsavarozásuk. Sajnos az akkumulátorok elhelyezkedése az
említett két helyen, még típuson belül évjáratonként is változik, így konkrét
felsorolásuk nem lehetséges.
3. A kiegészít (12v) akkumulátor áramtalanítása, mely a csomagtérben vagy a
motortérben található.
4. A teljes áramtalanítás után a m szerfal vagy a READY felirat elsötétül.
biztonsági szabályok
Ni-MH elektrolit olyan maróanyag (pH 13,5) amely roncsolja az emberi szövetet.
Míg az ólom-savas akkumulátor szivárgás semlegesítésére szolgáló szódabikarbóna
használatos, a NiMH akkumulátor elektrolit szivárgás semlegesítéséhez bór-sav
oldatot vagy ecetet kell használni.
Soha ne távolítsuk el az akkumulátor fedelet, mert komoly elektromos égést, vagy
áramütést szenvedhetünk. Az elektrolittal érintkezésbe került testrészeket 20 percen
keresztül vízzel kell öblíteni.
Gyalogosgázolás esetén lehetőség szerint, az emelési pontokat és környéküket
használjuk a járműalváz alatt futó kábelezés miatt. Gondoljunk csak a Wetter-párna
alkalmazására, amivel megroppanthatjuk, vagy megsérthetjük a Hibrid kábelezést és
burkolatát. Ezért ilyenkor se feledkezzünk meg az áramtalanításról.
Ne vágja el a narancssárga szín magasfeszültség vezetékeket, vagy ne nyissa ki a
magasfeszültség alkatrészeket, még áramtalanítás után sem.
A jármű hatástalanítása után még az alábbi egységek feszültség alatt maradnak:
5 percig a nagyfeszültség rendszer!
90 másodpercig az SRS légzsák
Végül, ez az ismertet nem vállalkozhat valamennyi márka jelenlegi és később utcára kerül
modelljének a bemutatására. Ám ami alapvető az valamennyinél kisebb eltérésekkel
megegyezhet:
A jármű beazonosítása (külső , belső jegyek)
A Hibrid akkumulátor elhelyezkedése (csomagtér, hátsó üléssor alatt vagy mögött)
Színes nagyfeszültség Hibrid vezetékek, és alváz alatt futó kábelezés
Áramtalanítás (Hibrid akkumulátornál, 12V-os akkumulátornál)
Biztonsági szabályok
Köszönet a Honda Hungary Kft., Toyota Motor Hungary Kft. és a Lexus Hungary
szakembereinek az írás elkészítésében nyújtott segítségükért.
Nagy László t . alez.
Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság, Budapest
|